Nowe obowiązki płatników składek w 2024 roku

Nowe obowiązki płatników składek w 2024 roku

autor: fapartners

Nowe obowiązki płatników składek!

 

Jak podaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik składek musi posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Mamy czas do 30 grudnia 2022 r.na to, aby założyć takie konto. Możemy to zrobić osobiście lub upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS. Wynika to między innymi ze zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 1 pkt 15 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r.).

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co się dokładnie zmieniło
  • po co nam PUE ZUS
  • jak założyć konto na PUE
  • jak upoważnić inną osobę do profilu płatnika na PUE ZUS

 

 

Co się dokładnie zmieniło?

 

Wcześniej tylko płatnicy rozliczający składaki za więcej niż 5 osób mieli obowiązek podsiadania profilu na PUE ZUS. Teraz, po zmianie ustawy, ten obowiązek dotyczy wszystkich przedsiębiorców, nawet tych posiadających firmy do 5 osób czy płacących składki wyłącznie za siebie. Płatnicy składek powinni założyć konto na PUE ZUS najpóźniej do 30 grudnia 2022 r. Jeżeli do tego czasu nie zrobimy tego, to ZUS sam go nam założy.

 

 

Po co nam PUE ZUS?

 

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to duże ułatwienie dla przedsiębiorców. Można w niej załatwić wiele spraw związanych z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Znacznie przyśpieszy kontakt z ZUS. Dzięki niej możemy, w wybranym przez nas miejscu i czasie, przeglądać dane zgromadzone w ZUS, przekazywać dokumenty związane z ubezpieczeniem, składać wnioski, zadawać pytania do ZUS i umawiać się na wizyty w jednostce. Mając założone konto na PUE ZUS możemy korzystać z aplikacji ePłatnik, która służy do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych.


Przeczytaj również: Składki na ZUS członka Zarządu


Jak założyć konto na PUE?

 

Konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zakłada się osobie fizycznej, która ukończyła 13 lat. Osoby prawnie i jednostki organizacyjne, które nie posiadają osobowości prawnej, muszą mieć ustawowego lub statutowego przedstawiciela, albo udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej. Najczęściej pełnomocnikami są pracownicy firmy czy pracownicy biura rachunkowego.

Zakładanie konta na PUE ZUS składa się z kilku kroków. Na początku należy wejść na stronę internetową zus.pl i kliknąć, na górze strony, „Zarejestruj w PUE”. Następnie wybieramy, dla kogo zakładany jest profil — dla osoby pracującej, emeryta, rencisty czy zasiłkobiorcy („Dla Ciebie”), dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą („Dla przedsiębiorców”), czy może dla spółki, stowarzyszenia, spółdzielni, fundacji i przedsiębiorstwa państwowego („Dla firm”). Każdy z tych formularzy trochę się od siebie różni. Jeśli wybierzemy rejestrację „Dla przedsiębiorców”, dodatkowo musimy wpisać NIP.

Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji, jakim sposobem się zarejestrujemy. Możemy to zrobić na 4 sposoby:

  1. uzupełniając formularz rejestracji
  2. przy pomocy metod z portalu login.gov.pl, czyli profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej,
  3. dzięki kwalifikowanemu elektronicznemu podpisowi
  4. za pomocą banku, świadczącego usługę bankowości elektronicznej razem z ZUS. Mamy do dyspozycji PKO Bank Polski, BOŚ Bank, Millennium, Citi handlowy oraz ING Bank Śląski.

 

Jeśli zdecydujemy się na rejestrację przy pomocy formularza rejestracji, konieczne jest uzupełnienie wszystkich obowiązkowych pól. Do 7 dni od rejestracji konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości w dowolnej placówce ZUS lub na e-wizycie przy pomocy dokumentu tożsamości — dowodu osobistego albo paszportu. Jeśli jednak zdecydujemy się na którąś z pozostałych opcji rejestracji, niektóre dane w formularzu wypełnią się automatycznie. Nie jest też w tym przypadku konieczna wizyta w ZUS, ponieważ te metody już potwierdzają naszą tożsamość.

 

Skontaktuj się z nami lub zadzwoń, jeśli jesteś zainteresowany doradztwem podatkowym.

 

Upoważnienie innej osoby do profilu płatnika na PUE ZUS

 

Płatnik ma możliwość upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS.

Aby to zrobić, trzeba złożyć do urzędu odpowiednie dokumenty. Nie jest koniecznie udanie się do stacjonarnego oddziału ZUS czy wysyłka dokumentów pocztą. Możemy złożyć pełnomocnictwo również drogą elektroniczną, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS, uzupełniając formularz PEL.

W tym dokumencie, w sekcji „Zakres pełnomocnictwa” należy zaznaczyć pole „do załatwienia spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), a następnie podać datę rozpoczęcia i zakończenia obowiązywania pełnomocnictwa. Jeśli nie tego nie zrobimy, zostanie uznane, że udzielamy go od dnia jego dostarczenia do ZUS do odwołania. Później należy zaznaczyć w punkcie „W zakresie PUE ZUS pełnomocnictwa udzielam do roli:”, że udzielamy pełnomocnictwa do roli „płatnik składek”.

Elektronicznie składany dokument o pełnomocnictwo możemy podpisać na trzy różne sposoby: profilem zaufanym ePUAP, podpisem osobistym, czyli e-dowodem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Należy pamiętać, że w przypadku, gdy płatnikiem składek jest spółka mająca więcej niż jednego przedstawiciela, którzy to muszą, zgodnie z KRS wspólnie udzielić pełnomocnictwa, do formularza PEL konieczne jest dołączenie załącznika „PEL-Z”. Musi on zostać podpisany przez wszystkich przedstawicieli.

 

Nowe wysokości składek do ZUS w 2024 roku

 

Te kwoty będą różnić się w zależności od grup.

 

W grupie I znajdą się osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie prawa przedsiębiorców lub na podstawie innych przepisów szczególnych przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności.

W grupie II znajdą się osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych np. twórcy i artyści, osoby, które prowadzą działalność w zakresie wolnego zawodu, akcjonariusz, itp.

Grupa III to osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę i opłacają mały ZUS plus.