Usługi

Refakturowanie – z nami to jeszcze prostsze!

Refakturowanie

Refakturowanie to sposób na przekazanie faktury dalej, coraz chętniej stosowany przez przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszy się też refakturowanie opłat za media w przypadku wynajmu. Jednak przeszukiwanie kodeksów w celu odnalezienia przepisów wyjaśniających, na czym polega ten proces, na nic się nie zda – nigdzie nie są określone zasady dotyczące wystawiania refaktury. Co zrobić w sytuacji, w której chciałbyś refakturować usługi, ale nie wiesz jak? Nie jesteś pewien, co możesz refakturować, a czego nie? A może Twoje wątpliwości budzi kwestia rozliczania VAT? Zwracając się o pomoc do FA Partners zyskujesz pewność, że wszelkie formalności w tym zakresie zostaną dopełnione w sposób profesjonalny, z największą dbałością o szczegóły i z dotrzymaniem terminów. Dzięki nam refakturowanie będzie jeszcze prostsze!

15 +

Lat doświadczenia

15

Nowych klientów co miesiąc

100%

Zaangażowania

Czym jest refakturowanie?

Refakturowanie polega na odsprzedaniu towarów lub usług innej firmie po tej samej cenie, bez naliczania jakiejkolwiek prowizji lub marży. Zazwyczaj wszelkie koszty są wówczas przenoszone na podmiot, który rzeczywiście korzysta z usługi lub towaru. Przyjmuje się jednak, że pojęcie refakturowania dotyczy głównie sektora usług.

Dobrym przykładem refakturowania jest wynajem nieruchomości przedsiębiorcy. Rachunki za media otrzymują właściciele nieruchomości, ale dokonują refakturowania po to, aby osoba prowadząca firmę mogła rozliczyć koszty w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Wtedy przedsiębiorca ma prawo do wliczenia rachunków w koszty, mimo że nie widnieje na nich jego imię i nazwisko.

Refakturowanie

Wciąż nie jesteś przekonany? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji, w trakcie której omówimy problem, z jakim się zmagasz i zaproponujemy najkorzystniejsze rozwiązanie.

Refakturowanie

Dlaczego warto powierzyć refakturowanie profesjonalnej firmie?

Refakturowanie jest niezwykle wygodnym sposobem na rozliczanie kosztów pomiędzy przedsiębiorcami. Z tego względu warto korzystać z refaktury w każdej sytuacji, w której istnieje taka możliwość. Jednak wystawienie refaktury nie zawsze jest możliwe. Warto zwrócić się z prośbą o poradę do profesjonalnego biura, przed którym proces refakturowania nie ma żadnych tajemnic.

FA Partners od lat zajmuje się obsługą potrzeb księgowych i finansowych firm. Nasi eksperci doradzą Ci w zakresie zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Podpowiemy Ci, kiedy i w jakich sytuacjach możesz zastosować refakturowanie oraz jakie korzyści wynikają z tego procesu. Jeśli okaże się, że w przypadku Twojej firmy bardziej owocne będzie inne rozwiązanie, zaproponujemy Ci je. Naszym priorytetem jest zapewnienie klientom najwyższej jakości usług, która pozwoli im na rozwijanie swoich przedsiębiorstw.

Żaden kodeks nie precyzuje zasad dotyczących refakturowania i z tego powodu cały proces wydawać się nieco skomplikowany. Korzystając z naszych usług, zyskujesz pewność, że nie popełnisz błędu w zakresie refakturowania i nie spotkają Cię żadne przykre konsekwencje związane z nieprawidłowym rozliczeniem refaktury.

Z jakich elementów składa się refakturowanie?

Przepisy nie precyzują tego, jak dokładnie powinna wyglądać refaktura, więc jest ona wystawiana na zasadach ogólnych. W praktyce dokument wygląda więc jak „zwykła” faktura. Jednak aby uniknąć nieporozumień, przedsiębiorcy zazwyczaj zawierają na dokumencie adnotację, która daje do zrozumienia, że mamy do czynienia właśnie z refakturą. Poza tym powinna ona zawierać wszystkie te elementy, które zawiera tradycyjna faktura VAT, czyli:
datę wystawienia,
kolejny numer dokumentu, który pozwoli na identyfikację faktury,
imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towaru lub usługi oraz ich adresy,
numery NIP sprzedawcy i nabywcy towaru lub usługi,
datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi albo datę otrzymania zapłaty, jeśli zapłata nastąpiła przed sprzedażą (pod warunkiem, że data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury),
nazwę towaru lub usługi,
wartość sprzedaży netto, brutto oraz wysokość podatku VAT.

Istnieją jednak sytuacje, w których wystawienie refaktury jest niemożliwe. Nie można refakturować kosztów, które mają jedynie charakter pomocniczy do usługi podstawowej. Dlaczego? Takie koszty sprawiają, że zwiększa się podstawa opodatkowania tych czynności i z tego powodu nie powinny być refakturowane osobno. A zatem wszystkie wydatki, które uznane są za nieodłączną część usługi podstawowej, należy wliczać do ceny głównej.

Refakturowanie
Refakturowanie

A co z VAT na refakturze?

Zgodnie z ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje w momencie, w którym dostarczony jest towar lub wykonana jest usługa albo w momencie wystawienia faktury (pod warunkiem, że ma to miejsce nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została wykonana usługa lub dostarczony towar). Dopilnowanie tego terminu leży w interesie stron. Należy również pamiętać, że podstawę opodatkowania stanowi wszystko, za co dostawca (lub usługodawca) otrzymał zapłatę. Jeśli w grę wchodzą jakiekolwiek dodatkowe koszty, to powinny być wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu głównej usługi.

Co ważne, osoba wystawiająca refakturę powinna zastosować taką samą stawkę VAT jak ta zastosowana na fakturze pierwotnej. W sytuacji, w której usługę zakupił podatnik, który jest zwolniony podmiotowo z VAT, na fakturze nie znajduje się kwota podatku VAT. Wówczas odsprzedający ma obowiązek naliczenia na refakturze takiej stawki, która zostałaby naliczona w sytuacji, w której podmiot byłby czynnym podatnikiem VAT.

Kontakt

W FA Partners od lat obsługujemy potrzeby księgowe i finansowe firm. Jeśli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu w jakimkolwiek aspekcie finansów swojej firmy, chętnie się z Tobą skontaktujemy. Czy możesz wypełnić formularz i powiedzieć nam, w jaki sposób możemy pomóc. Z przyjemnością zaoferujemy DARMOWĄ wstępną konsultację w celu ustalenia, w jaki sposób możemy Ci najlepiej pomóc. Dziękujemy za wizytę. Cieszymy się na współpracę!

Wypełnij formularz

Finance and Accounting Partners sp. z o.o. przetwarza dane dla prowadzenia korespondencji i realizacji treści zgód. Masz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej w Polityce prywatności.